ג'נואז- מתכון בסיס

את המתכון הזה חלקתי במספר הזדמנויות ברשתות החברתיות מאחר ונשאלתי לגבי עוגת הספוג כמה וכמה פעמים. ג'נואז היא עוגת ספוג בסיסית וקלאסית, שנראית פשוטה ותמימה, אבל למען האמת קל מאוד לפקשש, במיוחד אם לא עוקבים אחרי ההוראות.

עוגת ספוג אוורירית, קלה וטעימה היא הבסיס לכל עוגות השכבות שלי. הייתי רוצה להדגיש כמה דברים בנוגע לעוגה הזאת:

  1. בג'נואז בקושי יש שומן, ולכן הטעם שלה לא עשיר כמו עוגות חמאה, והיא נוטה להתייבש במהירות אם היא חשופה לאוויר לאורך זמן. את שכבת העוגה חשוב תמיד להרטיב עם סירופ כלשהו. זה יכול להיות סירופ סוכר, שוקו, קולי פירות וכו'. הסירופ הוא זה שמדגיש את הטעם הכללי של העוגה ומקנה לספוג לחות (מה שמונע תחושת חנק). במתכונים שלי אני לא מציין את השימוש בסירופ, בעיקר בגלל שרמת המתיקות או הטעם הספציפי משתנים מאדם לאדם, ויש כאן באמת יד חופשית להכין איזה סירופ שתרצו. בבקשה שימו לב שלמרות שאין אזכור לסירופ במתכונים, תתייחסו לזה כמובן מאליו שהסירופ הוא חלק בלתי נפרד מהעוגה.
  2. הסיבה העיקרית לבחירה שלי בג'נואז בתור עוגת בסיס, היא משום שהעוגה עצמה מאוד בסיסית מבחינת המרכיבים ואין פה יותר מדי התחכמויות: ביצים, קמח, סוכר, וניל, חמאה וחלב. אפשר לגוון את מתכון הבסיס מאוד בקלות, בכדי להכין עוגות בטעמים שונים והעוגה תמיד יוצאת טעימה. תמיד ציינתי ואני אגיד את זה כאן שוב- אם יש לכם מתכון מנצח לעוגת ספוג שמלווה אתכם שנים, והעוגה עצמה קלה ואוורירית (סופר חשוב!), לפעמים כדאי להשתמש במה שאנחנו כבר מכירים.
  3. המתכון שלי מותאם לתבנית עגולה בקוטר 15 ס"מ ובגובה 7.5 ס"מ. יוצאת עוגה גבוהה מאוד שאותה אני בד"כ פורס לשכבות, בהתאם למצוין בכל מתכון:
  • 5 שכבות בעובי של 1 ס"מ.
  • 3 שכבות בעובי של 1.5 ס"מ + שכבה אחת בעובי של 1 ס"מ.
  1. שאריות עוגה- בכל פעם שאני מכין ג'נואז, כמעט תמיד אני מוצא את עצמי עם שאריות עוגה, בין אם זה שכבה בודדת שנשארת, או החלק העליון של העוגה (הכיפה). באופן אישי אני לא זורק כלום לפח, כי זה מאוד חבל. אפשר לשמור את השאריות בשקית זיפלוק או בקופסא אטומה, ולהקפיא למשך עד 3 חודשים. אני משתמש בפירורי עוגה לכדורי שוקולד, קייק פופס וכמובן – מליות לעוגות שמרים ורוגלך. ישנם אופים שמשתמשים בשאריות גם לקישוט העוגה עצמה (ע"ע, עוגות מיקרוספוג [microsponge cake] ).
  2. המתכון לג'נואז שמובא כאן מספיק כדי לייצר עוגות בקוטר ממוצע של כ-16 ס"מ וגובה ממוצע שנע בין 10-12 ס"מ. זה רק נשמע קטן, אבל מדובר בגודל שמספיק ל-8 עד 10 סועדים (!).

תאריך פרסום:

עודכן לאחרונה:

ג'נואז- מתכון בסיס:

ציוד: תבנית עגולה בקוטר 15 ס"מ ובגובה 7.5 ס"מ

לספוג וניל:

מצרךכמות (גרם)
קמח עוגה85 גרם
קורנפלור10 גרם
סוכר לבן85 גרם
תמצית וניל1 כפית
ביצים, (טמפ' החדר)150 גרם
חמאה25 גרם
חלב20 גרם

לספוג שוקולד:

מצרךכמות (גרם)
ביצים, (טמפ' החדר)150 גרם
סוכר לבן90 גרם
קמח עוגה75 גרם
קקאו הולנדי15 גרם
חמאה25 גרם
חלב20 גרם
תמצית וניל1 כפית

לספוג מאצ'ה (אבקת תה ירוק):

מצרךכמות (גרם)
קמח עוגה90 גרם
סוכר לבן100 גרם
תמצית וניל1 כפית
ביצים, (טמפ' החדר)150 גרם
אבקת מאצ'ה7 גרם (2.5 כפיות)
חמאה25 גרם
חלב20 גרם

אופן ההכנה:

  1. מדליקים תנור ל-150 מעלות (חום סטטי), עם רשת אפיה בחלק התחתון של התנור.
  2. בקערה, באמצעות מיקסר ידני או מיקסר שולחני שאליו מחובר בלון הקצפה, מקציפים ביצים, סוכר ווניל למשך 10 (!) דקות. מתחילים ממהירות נמוכה, ולאט לאט עולים בדרגת המהירות עד למהירות מקסימלית, בכדי לפתח מבנה בועות אחיד בהדרגה.
  3. מורידים את מהירות המיקסר למהירות נמוכה, ומקציפים למשך דקה כדי לפוצץ בועות אוויר גדולות מאוד.
  4. במקביל ממיסים חמאה וחלב ומערבבים יחד בקערה נפרדת ושומרים עליהם בטמפרטורה חמימה (40-50 מעלות).
  5. מנפים מעל תערובת הביצים את הקמח (והקורנפלור / קקאו / מאצ'ה, תלוי איזו עוגה מכינים) ומקפלים במהירות ובזריזות פנימה רק עד שלא רואים שאריות אבקה. לשים לב שאין כיסים של אבקה בתוך הבלילה (יש להעביר את הלקקן ממש מתוך תחתית הקערה).
  6. מעבירים כ-1/4 כוס מבלילת העוגה לתערובת החמאה והחלב ומערבבים היטב לאיחוד (אין צורך להיות עדינים בשלב זה).
  7. מוזגים את תערובת החמאה חזרה לבלילת העוגה ומקפלים היטב ובזריזות עד לאיחוד. יש להקפיד לא לערבב יותר מדי.
  8. יוצקים את התערובת לתוך תבנית מרופדת בנייר אפיה (יש לרפד את דפנות ותחתית התבנית). הבלילה תגיע בערך לשני שליש מגובה התבנית. מטיחים את התבנית על השיש פעמיים כדי להוציא בועות אוויר גדולות שנשארו בתערובת.
  9. אופים במשך 30 דקות בתנור שחומם מראש, או עד שקיסם שנכנס למרכז העוגה יוצא יבש.
  10. כשהעוגה יוצאת מהתנור, מטיחים את התבנית מיד על השיש פעמיים כדי להוציא את האוויר החם, ומיד מחלצים אותה מעל רשת שמעליה מונח נייר אפיה. משאירים את העוגה הפוכה על הרשת עד שהיא מתקררת לחלוטין.
  11. לאחר הקירור פורסים לשכבות, בהתאם להוראות המתכון.
guest
0 תגובות
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
View all comments
עגלת קניות
Scroll to Top
דילוג לתוכן