,

לחם ללא גלוטן (לחם בסיסי)

לחם ללא גלוטן

מתכון ללחם ללא גלוטן, שהוא תוצאה של לא מעט למידה, ניסויים ושיטות לא מוצלחות. אבל כשאני בטוח בתוצאה, אני רוצה לשתף גם אתכם בכדי שתוכלו לחוות אותה יחד איתי.

הכנת הלחם היא תהליך מאוד מהיר (כמה דקות ערבוב וכחצי שעה התפחה). רוב הזמן הוא בכלל יהיה בתנור, או מצטנן על רשת הצינון. הוא מורכב מתערובת של קמחי מקור בלבד, בלי שימוש בתערובות קנויות. אני מגדיר אותו כ"בסיסי" מאחר והטעם שלו יכול להשתלב בכל כריך שתכינו, ואני מאוד נהנה ממנו בעצמי ברמה שאני מכין אותו לעתים קרובות מאוד.

אני מוסיף טיפים להצלחה לאורך המתכון, אבל מציין כאן כמה נקודות כלליות חשובות שיש לקחת בחשבון:

  1. בבקשה וודאו שאתם משתמשים בקמחים ברמת טחינה דקה בלבד (בין אם אתם קונים אותם, או טוחנים לבד בבית).
  2. בנוגע לפסיליום- בכל המתכונים שלי ללא גלוטן, אני משתמש באבקת פסיליום של מותג "ניצת הדובדבן" (לא ממומן), שהיא למעשה קליפות טחונות דק של זרעי הפסיליום וצבעה חום בהיר. שימו לב שיש גם אבקת פסיליום של מותגים אחרים שהיא דקה הרבה יותר, והצבע שלה נוטה להיות יותר לבנבן. אם אתם משתמשים באבקה הדקה יותר, יש להשתמש רק ב-84% מכמות הפסיליום הרשומה במתכון כי ספיחת המים שלה גבוהה יותר.
  3. תבנית אפיה- אני אופה את הלחם בתבנית אפיה של לחם בגודל סטנדרטי (20 ס"מ אורך, 7 ס"מ גובה, 10 ס"מ רוחב), ממתכת בלבד. מאפים ללא גלוטן חייבים להיאפות בכלי בעל הולכת חום גבוהה מאוד, ואני מאוד ממליץ להימנע מאפיה בתבניות חד פעמיות.
  4. חשוב לא לחתוך את הלחם לפני שהוא מתקרר לגמרי. יש להמתין כ-4 ולפעמים גם 5 שעות עד שהלחם מתקרר לגמרי למגע, לאחר האפיה, לפני שפורסים ממנו. אחרת המרקם שלו יהיה צמיגי (מניסיון).

שיהיה בתיאבון, ומוזמנים לפנות אלי בכל שאלה, בכל דרך שתבחרו 😊

תאריך פרסום:

עודכן לאחרונה:

לחם ללא גלוטן (לחם בסיסי):

ציוד: תבנית אפיה אינגליש: 20 ס"מ אורך, 7 ס"מ גובה, 10 ס"מ רוחב, מרופדת בנייר אפיה.

מתכון: כיכר אחת (אורך 18 ס"מ, גובה 10 ס"מ, רוחב 8 ס"מ)

תערובת קמחים:

מצרךכמות (גרם)
קמח אורז מלא50 גרם
קמח דוחן175 גרם
קמח סורגום65 גרם
עמילן תפוחי אדמה45 גרם
קמח טפיוקה70 גרם

לבצק:

מצרךכמות (גרם)
תערובת קמחים405 גרם
אבקת פסיליום22 גרם
שמרים יבשים10 גרם
מלח10 גרם (אפשר להפחית ל-9 גרם אם רוצים)
שמן זית25 גרם
מים פושרים475 גרם

הוראות הכנה:

הכנת הבצק:

אפשר להכין את הבצק במיקסר או ידנית, איך שהכי נוח לכם. אפרט כאן את שתי השיטות:

הכנה במיקסר:

  1. מערבבים את אבקת הפסיליום עם 225 גרם מים, ומניחים בצד כמה דקות, עד שנוצר ג'ל.
  2. בתוך קערה מיקסר עם וו גיטרה, מערבבים יחד את כל הקמחים, השמרים והמלח.
  3. מוסיפים את ג'ל הפסיליום, יתר המים (250 גרם), ושמן הזית.
  4. מערבלים על המהירות הנמוכה ביותר במשך 4 דקות. שימו לב לעצור את המיקסר בערך כל דקה, ולעבור עם לקקן בתוך וו הגיטרה, בצדי ותחתית הקערה, על מנת שהחומרים יתאחדו בצורה טובה. הבצק הסופי לא אמור להיות דביק למגע עם ידיים נקיות.

הכנה ידנית:
עוקבים אחרי שלבים 1 עד 3 המפורטים מעלה. את התערובת אפשר בהתחלה לערבב עם כף עץ רק עד שהערבוב כבר לא נעשה אפקטיבי. בשלב הזה אפשר להיכנס עם הידיים וללוש את הבצק ידנית (מומלץ לא לעבוד עם כפפות שכן זה מאוד מקשה על הלישה). אין שיטה אחת ללישה ידנית- פשוט "מוחצים" את הבצק היטב עם היד ככה שהוא יוצא מבין האצבעות, וחייבים לוודא שאין גושים קטנים של קמחים שלא התערבבו כמו שצריך (אתם תוכלו להרגיש אותם תוך כדי הלישה, ולמעוך אותם עם האצבעות). מדי פעם אפשר להיעזר בקלף מפלסטיק או לקקן כדי להוריד את שאריות הבצק מכף היד והאצבעות, ולאחד אותן חזרה עם יתר המסה.

הבצק הסופי לא אמור להיות דביק למגע עם ידיים נקיות.

שימו לב שאפשר מיד לעבוד עם הבצק- אין צורך להמתין, ואין צורך להתפיח אותו לאחר סיום הלישה.

הרכבה ואפיה:

  1. מורידים את הבצק מהקערה על משטח מקומח קלות (אפשר להשתמש בכל תערובת קנויה שיש לכם בבית), ומקמחים גם אותו מעט.
  2. משטחים את הבצק למלבן בגודל של 35 ס"מ (אורך) על 20 ס"מ (רוחב). מגלגלים את הבצק כמו רולדה, מהחלק הרחב שלו, ומהדקים את הקצוות יחד.
  3. מעבירים את הבצק לתבנית שהכנו מראש. אפשר להוסיף מעט לחות לחלק העליון עם שפריצר של מים, ומצמידים ניילון נצמד ישירות לפני השטח של הבצק. וודאו שאין חלקים של בצק שחשופים לאוויר כדי שלא יתייבש.
  4. מכניסים את התבנית למקרר, להתפחה של כ-30 דקות. הבצק יתפח ויעלה קצת מעט גובה התבנית.
  5. בזמן הזה מחממים תנור ל-190 מעלות, חום סטטי, עם רשת אפיה ממוקמת בחלק התחתון של התנור.
  6. אם יש לכם אבן פיצה או אבן שמוט בבית, אפשר לתת להן להתחמם יחד עם התנור. במידה ואין, אפשר להשתמש במגש אפיה עבה במקום.
  7. האפיה היא בשני שלבים:
  • שלב ראשון בו הלחם מכוסה- אני משתמש בתבנית מאוד גדולה וגבוהה לכיסוי הלחם, אבל אם יש לכם בבית שתי תבניות לחם באותו הגודל אפשר גם להניח תבנית אחת מעל השנייה. אם אף אחת מהאפשרויות לא זמינה לכם, אפשר לעטוף את התבנית בחלק העליון בלבד עם נייר כסף, באופן שיוצר כמו "אוהל" מלמעלה. כך או כך, הרעיון כאן הוא ללכוד את האדים שנפלטים במהלך האפיה כדי שהלחם יוכל להתרומם לגובה. מכניסים את הלחם לתוך התנור ואופים כשהוא מכוסה במשך 25 דקות.
  • בשלב השני, מורידים את הכיסוי וממשיכים לאפות באותה הטמפרטורה במשך 65 דקות.
  1. עם סיום האפיה, מחלצים את הלחם מהתבנית ומניחים אותו ישירות על רשת צינון, עד לקירור מלא. זה יכול לקחת בין 4 ל-5 שעות בימים חמים מאוד, וחשוב להתאפק מאוד בשלב הזה ולא לפרוס ממנו לפני שהוא מתקרר.
  2. לאחר שהלחם התקרר, אפשר לפרוס אותו בקלות לפרוסות דקות בעובי של כ-1 ס"מ, ולארוז אותן בשקית אטומה (זיפ-לוק), ולהכניס לתוך קופסה אטומה. אם אורזים את הלחם היטב, הוא יכול להישמר עד 2-3 ימים בטמפרטורת החדר, אבל בכל מקרה הוא ישמר הכי טוב במקפיא; מוציאים כמה פרוסות שרוצים בכל פעם ומחממים במיקרוגל כ-20 שניות מכל צד כדי להחזיר לו את המרקם הרך.
1

2

3

4

5

6

7

8

9

לחם ללא גלוטן

1

2

3

4

5

6

7

8

9

לחם ללא גלוטן

guest
0 תגובות
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
View all comments
עגלת קניות
Scroll to Top
דילוג לתוכן