,

עוגת שמרים שוקולד ללא גלוטן (מתכון מעודכן)

@under_baked

Replying to @lishaydudu4 עוגת שמרים שוקולד ללא גלוטן. עוגה קלאסית, של בית.. כבר יצא לי לנסות ולהכין אותה בעבר בגרסה קצת אחרת, אבל מאז כאמור למדתי עוד. אז קבלו את הגרסה המעודכנת של הבצק, שהוא ממש, אבל ממש נוח לעבודה- מתנהג ממש יפה ומתרדד בקלות, לא נשבר ולא מתפרק. אני משפר את המתכון עוד קצת בכל פעם, ואתם מוזמנים לנסות יחד איתי את הגרסה המחודשת, כי קיבלתי הרבה בקשות לפרסם 😊 חשוב לי לציין שהגרסה שאתם רואים בסרטון היא גרסה טבעונית שהיא די טובה אבל עדיין לא ממש מרוצה ממנה. הגרסה הלא טבעונית יוצאת יותר רכה. המתכון המלא, עם כל הטיפים להצלחה נמצאים באתר שלי. #baking #bakingtiktok #baketok #אפייה #שמרים #ללאגלוטן #glutenfreebaking #glutenfree #מתכון

♬ Married Life – Piano Fruits Music & Magnus Eriksson

עוגת שמרים שוקולד ללא גלוטן -המתכון המעודכן.

ייתכן שחלקכם זוכרים או אפילו גם ניסו את המתכון הקודם שלי לעוגת שמרים שוקולד ללא גלוטן שפרסמתי אי שם בחודש מאי 2024.

מאז עבר עוד זמן, למדתי עוד קצת על אפיה ללא גלוטן ועל שימוש בקמחי מקור, ואני שמח לשתף איתכם את המתכון הבא לבצק שמרים ללא גלוטן, שהוא לדעתי מאוד קרוב בניחוח שלו לבצק שמרים, מתנהג כל כך יפה בזמן העבודה, לא נשבר ולא מתפרק- כל כך הרבה סימוני וי בתוך הצ'קליסט שלי בדרך למטרה, וכמובן שגם הייתי מרוצה מהתוצאה הסופית.

הפעם אני משתמש בטכניקת הכנה קצת שונה, עם בצק מקדים שנקרא "ספוג" (sponge), שנותן עוד טעם וריח נהדרים לבצק. בבקשה לא לוותר על השלב הזה, כי הוא בכל מקרה מקצר את שלב ההתפחה שלפני האפייה ומאוד משפיע על התוצאה הסופית מהבדיקות שעשיתי.

הגרסה שמוצגת בסרטון היא גרסה טבעונית שאני עדיין לא מרוצה ממנה, אבל שלבי העבודה נשארים זהים. המתכון שאני משתף הוא בגרסה חלבית ועם ביצים.

אני רוצה לתת את הדגשים הכלליים הקבועים שלי לאפיית מאפי שמרים ללא גלוטן:

  1. בבקשה וודאו שאתם משתמשים בקמחים ברמת טחינה דקה בלבד (בין אם אתם קונים אותם, או טוחנים לבד בבית).
  2. בנוגע לפסיליום- בכל המתכונים שלי ללא גלוטן, אני משתמש באבקת פסיליום של מותג "ניצת הדובדבן" (לא ממומן), שהיא למעשה קליפות טחונות דק של זרעי הפסיליום וצבעה חום בהיר. שימו לב שיש גם אבקת פסיליום של מותגים אחרים שהיא דקה הרבה יותר, והצבע שלה נוטה להיות יותר לבנבן. אם אתם משתמשים באבקה הדקה יותר, יש להשתמש רק ב-84% מכמות הפסיליום הרשומה במתכון כי ספיחת המים שלה גבוהה יותר.
  3. תבנית אפיה- המתכון הספציפי הזה מותאם לתבנית אינגליש גבוהה וארוכה במיוחד (25 ס"מ אורך, 7.5 ס"מ גובה, 10 ס"מ רוחב), ממתכת בלבד. מאפים ללא גלוטן חייבים להיאפות בכלי בעל הולכת חום גבוהה מאוד, ואני מאוד ממליץ להימנע מאפיה בתבניות חד פעמיות.
  4. חשוב לא לפרוס מהעוגה לפני שהיא מתקררת לגמרי. יש להמתין בערך שעתיים (אני יודע, זה קשה, והריח מחרפן), אבל זה בסדר לפרוס ממנה כשהיא עוד קצת חמימה. אם פורסים ממנה כשהיא חמה מאוד המרקם שלה יהיה צמיגי.

אני ממשיך להזכיר לעצמי שבצקי שמרים ללא גלוטן הם מסע, וככל שאני ממשיך לחקור ולהתנסות, אני ממש רואה שיפור בתוצאות, אז תודה לכם שאתם סבלניים ומנסים יחד איתי 😊

תאריך פרסום:

עודכן לאחרונה:

עוגת שמרים שוקולד ללא גלוטן (מתכון מעודכן):

ציוד: תבנית אפיה אינגליש: 25 ס"מ אורך, 7.5 ס"מ גובה, 10 ס"מ רוחב, מרופדת בנייר אפיה.

מתכון: עוגה אחת

תערובת קמחים:

מצרךכמות (גרם)
קמח דוחן90 גרם
קמח סורגום45 גרם
קמח אורז מלא105 גרם
עמילן תפוחי אדמה60 גרם
קמח טפיוקה100 גרם

לספוג:

מצרךכמות (גרם)
תערובת קמחים133 גרם
שמרים10 גרם
חלב133 גרם

לבצק:

מצרךכמות (גרם)
ספוג276 גרם (כל הכמות)
תערובת קמחים267 גרם
אבקת פסיליום18 גרם
קסנטן1 כפית
סוכר לבן25 גרם
חמאה רכה (בטמפ' החדר)36 גרם
מלח6 גרם
חלב147 גרם
ביצים150 גרם (3 ביצים גודל M)

מלית שוקולד:

מצרךכמות (גרם / יחידות)
שוקולד מריר (55-60%)105 גרם
חמאה70 גרם
אבקת סוכר30 גרם
סוכר לבן32 גרם
קקאו הולנדי24 גרם
קינמון1 כפית
אבקת קפה נמס1/2 כפית
מלח1/4 כפית

סירופ סוכר:

מצרךכמות (גרם / יחידות)
מים רותחים60 גרם
סוכר לבן60 גרם

הוראות הכנה:

הכנת הספוג:

  1. בקערה גדולה, מערבבים יחד היטב את כל הקמחים לתערובת אחידה.
  2. מתוך התערובת מפרישים החוצה 133 גרם לקערה נפרדת בגודל בינוני (שימו לב לגודל הקערה כי התערובת תתפח ועשויה לגלוש החוצה אם הקערה קטנה מדי).
  3. מוסיפים את השמרים ומערבבים היטב פנימה.
  4. מוסיפים 133 גרם חלב, ומערבבים היטב לתערובת חלקה שנראית כמו מרק מאוד סמיך.
  5. מכסים עם ניילון נצמד ומתפיחים בטמפרטורת החדר במשך שעה שלמה. התערובת תתפח ותבעבע במהלך הזמן הזה.
  6. בזמן שהספוג תופח, מכינים את מלית השוקולד.

למלית שוקולד:

  1. בתוך קערה, שמים שוקולד מריר וחמאה וממיסים יחד במיקרוגל בפולסים. מערבבים עד לקבלת גנאש חלק וללא גושים.
  2. מוסיפים את יתר החומרים, ומערבבים עד שמתקבלת תערובת במרקם נוח למריחה. מכסים עם ניילון נצמד ומניחים בצד עד לשימוש. אם התערובת מתקשה מדי, אפשר להכניס אותה למיקרוגל לכמה שניות כדי לשחזר את המרקם הנוח למריחה.

הכנת הבצק:

אפשר להכין את הבצק במיקסר או ידנית, איך שהכי נוח לכם. אפרט כאן את שתי השיטות:

הכנה במיקסר:

  1. מערבבים את אבקת הפסיליום עם 147 גרם חלב, והביצים, ומניחים בצד 15-20 דקות, עד שנוצר ג'ל.
  2. אל תוך קערת מיקסר עם וו גיטרה, מוסיפים את יתר תערובת הקמחים, קסנטן, הסוכר והמלח ומערבבים היטב.
  3. מוסיפים את ג'ל הפסיליום, יתר המים, כל הכמות של הספוג (276 גרם), והחמאה.
  4. מערבלים על המהירות הנמוכה ביותר במשך 4 דקות. שימו לב לעצור את המיקסר בערך כל דקה, ולעבור עם לקקן בתוך וו הגיטרה, בצדי ותחתית הקערה, על מנת שהחומרים יתאחדו בצורה טובה. הבצק הסופי יהיה מעט דביק למגע עם ידיים נקיות.

הכנה ידנית:

עוקבים אחרי שלבים 1 עד 3 המפורטים מעלה. את התערובת אפשר בהתחלה לערבב עם כף עץ רק עד שהערבוב כבר לא נעשה אפקטיבי. בשלב הזה אפשר להיכנס עם הידיים וללוש את הבצק ידנית (מומלץ לא לעבוד עם כפפות שכן זה מאוד מקשה על הלישה). אין שיטה אחת ללישה ידנית- פשוט "מוחצים" את הבצק היטב עם היד ככה שהוא יוצא מבין האצבעות, וחייבים לוודא שאין גושים קטנים של קמחים שלא התערבבו כמו שצריך (אתם תוכלו להרגיש אותם תוך כדי הלישה, ולמעוך אותם עם האצבעות). מדי פעם אפשר להיעזר בקלף מפלסטיק או לקקן כדי להוריד את שאריות הבצק מכף היד והאצבעות, ולאחד אותן חזרה עם יתר המסה.

הבצק הסופי יהיה מעט דביק למגע עם ידיים נקיות.

שימו לב שאפשר מיד לעבוד עם הבצק- אין צורך להמתין, ואין צורך להתפיח אותו לאחר סיום הלישה.

הרכבה ואפיה

  1. מורידים את הבצק על משטח מקומח קלות עם כל תערובת קמחים ללא גלוטן שיש לכם בבית, ומקמחים גם את הבצק בחלק העליון ומכל הצדדים. שימו לב שמספיקות בין 2 ל-3 כפיות קמח לכל תהליך הרידוד והבצק אמור להיות מאוד נוח לעבודה בשלב הזה.
  2. מאחדים קצת את הבצק עם הידיים ומשטחים אותו על משטח העבודה. בעזרת מערוך מקומח קלות, מרדדים את הבצק לעלה ברוחב 30 ס"מ ואורך 40 ס"מ. במהלך הרידוד תרימו מדי פעם את הבצק כדי לוודא שהוא לא נדבק. זה לא אמור לקרות, אבל אם במהלך הרידוד הבצק נדבק למשטח באזורים מסוימים, תקמחו מעט את אותו אזור.
  3. בעזרת פלטה מדורגת מורחים בשכבה אחידה ככל שניתן את כל מלית השוקולד שהכנו מראש.
  4. מגלגלים את הבצק לרולדה מהקצה הרחב (הקצר יותר).
  5. בעזרת סכין חדה, חותכים את הרולדה במרכז ליצירת שתי רצועות.
  6. קולעים את שתי הרצועות לבורג – שימו לב שלמרות שהבצק לא אמור להישבר או להיקרע, עדיין יש לבצע את השלב הזה בעדינות מסוימת.
  7. מעבירים את העוגה לתבנית שריפדנו מראש בנייר אפיה, מוסיפים מעט לחות עם שפריצר של מים, ומכסים עם ניילון נצמד, הדוק לפני השטח של העוגה.
  8. מכניסים למקרר להתפחה של 30 עד 40 דקות- העוגה תתפח ותעלה מעט אל מעל לשולי התבנית.
  9. בזמן ההתפחה מחממים תנור מראש ל-220 מעלות (חום סטטי) עם רשת אפיה ממוקמת בחלק התחתון של התנור, רצוי יחד עם אבן פיצה במידה ויש לכם (אם אין, אפשר להשתמש גם במגש אפיה ממתכת).
  10. האפייה היא בשני שלבים (אין צורך להבריש בביצה לפני האפייה):
  • שלב ראשון בו העוגה מכוסה- אם יש לכם בבית שתי תבניות באותו הגודל אפשר להניח תבנית אחת מעל השנייה. לחילופים, אפשר לעטוף את התבנית בחלק העליון בלבד עם נייר כסף, באופן שיוצר כמו "אוהל" מלמעלה. המטרה היא ללכוד את האדים שנפלטים במהלך האפייה כדי שהעוגה תוכל להתרומם לגובה.

מכניסים את העוגה לתוך התנור ואופים כשהיא מכוסה במשך 25 דקות.

  • בשלב השני, מורידים את טמפרטורת התנור ל- 190 מעלות, מסירים את הכיסוי, וממשיכים לאפות במשך 25 עד 30 דקות. אפשר לכסות בנייר כסף אם אתם שמים לב שהעוגה משחימה מהר מדי (אני כיסיתי אחרי כ-10 דקות).
  1. ברגע שהעוגה יוצאת מהתנור, יש לחלץ אותה מיד מתבנית האפייה אל רשת צינון, ולהבריש אותה בסירופ הסוכר מכל הצדדים (גם בצד התחתון).
  2. מניחים לעוגה להצטנן על הרשת במשך שעתיים, עד שהיא נעשית מעט חמימה למגע ורק אז אפשר לפרוס ממנה.

טיפים לאחסון:

  1. אני ממליץ לפרוס מהעוגה רק כשרוצים לאכול ממנה ולא לפרוס אותה מראש לפרוסות.
  2. את העוגה יש להקפיד לעטוף הדוק עם ניילון נצמד, במיוחד באזורים בהם החלק הפנימי חשוף לאוויר, ולעטוף מעליו עם נייר כסף. לאחר מכן להכניס את העוגה לקופסה אטומה. היא נשמרת באופן הזה בטמפרטורת חדר נעימה עד 5 ימים.

העוגה הכי במיטבה ביום שבו היא נאפתה. כדי לשחזר את המרקם שלה עם הזמן, אפשר לחמם פרוסה במיקרוגל כ-40 שניות (בפולסים של 20 שניות), תלוי בעוצמת המיקרוגל בבית שלכם. מצאתי שאם משפריצים על הפרוסה ממש מעט מים (עם שפריצר) לפני החימום במיקרוגל, זה משחזר בצורה טובה את המרקם שהיה לה ביום בו היא נאפתה.

1 3

2 3

3 3

4 3

5 3

6 3

7 3

8 3

9 2

10 2

11 1

12 1

13

עוגת שמרים שוקולד ללא גלוטן

15

1 3

2 3

3 3

4 3

5 3

6 3

7 3

8 3

9 2

10 2

11 1

12 1

13

עוגת שמרים שוקולד ללא גלוטן

15

guest
0 תגובות
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
View all comments
עגלת קניות
Scroll to Top
דילוג לתוכן